استاندار زنجان در دیدار با رضا هاکان تکین سفیر کشور ترکیه با اشاره به سوابق دیر پای ایران با کشور ترکیه اظهار داشت : ایران و ترکیه در حوزه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارای روابط مستمر و گسترده میباشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ انصاری استاندار زنجان در دیدار با رضا هاکان تکین سفیر کشور ترکیه با اشاره به سوابق دیر پای ایران با کشور ترکیه اظهار داشت  : ایران و ترکیه در حوزه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارای روابط مستمر و گسترده بوده بطوریکه ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک و دین واحد و اشتراکات زبانی با استانهای ترک زبان در تعمیق این ارتباطات موثر میباشد .
استاندار زنجان با اعلام این موضوع که حجم روابط تجاری ایران با ترکیه از ۵ میلیارد به ۲۰ میلیارد دلار در سالهای اخیر رسیده است گفت : عزم جدی دو کشور افزایش ارتباطات و توسعه روابط اقتصادی است وی افزود در دورانی که ایران تحت تحریم کشورهای غربی قرار گرفت. ایران روابط خوبی در زمینه ای مختلف با کشور ترکیه داشت . که باید این مسیر در آینده توسعه یابد.
مقام عالی استان با اشاره به این مطلب که ۵۰ درصد حجم صادرات استان به کشور ترکیه است گفت :با برطرف شدن محدودیتهای بین المللی ایران ، چشم انداز روابط استان با ترکیه روبه رشد خواهد بود .
استاندار زنجان موقعیت ویژه ارتباطی استان ، وجود مراکز علمی مانند دانشگاه زنجان و مرکز تحصیلات تکمیلی را از ظرفیتهای خوب استان برشمرد و خاطر نشان شد: استان شاهراه مهم ارتباطی کشور محسوب شده و میتواند در این خصوص همکاری های لازم را با کشور ترکیه داشته باشد .
مهندس انصاری گسترش حوزه های گردشگری را از جمله زمینه های مهم توسعه با کشور ترکیه دانست و تصریح داشت : سالانه حدود ۲ میلیون گردشگر ایرانی رهسپار ترکیه میشوند ولی میزان گردشگران ترکیه به ایران محدود میباشد که باید با توسعه زیر ساختهای صنعت توریسم در ایران به ویژه استان بر این حجم از گردشگران افزود .
استاندار زنجان در ادامه خواهر خواندگی شهر زنجان با شهر ترابوزان را عاملی در جهت هرچه بهتر نمودن تبادلات فرهنگی و گردشگری با کشورترکیه قلمداد نمود.
وجود امنیت در ایران از جمله مطالبی بود که مهندس انصاری به آن پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای آرام با ظریب بالای امنیتی است که مستعد سرمایه گذاری در تمامی بخشها میباشد. و در این خصوص استان زنجان  پذیرای سرمایه گذاران بوده و امکانات لازم را در این مورد ارائه خواهد نمود.
پیش از این هاکان تکین سفیر کشور ترکیه بر توسعه روایط ایران و ترکیه تاکید داشت و گفت: طی سفر دوروزه به استان زنجان برآن هستم جلساتی با فعالین اقتصادی و تجار زنجانی داشته و با  بازدید از واحد های صنعتی و مراکز گردشگری صفحه جدیدی از ارتباطات ترکیه با استان را ترسیم نماییم .
سفیر ترکیه چشم انداز همکاری های دو کشور را بعد از مذاکرات ایران  با کشور های ۱+۵ را مطلوب دانست و گفت سفارت ترکیه تمامی همت خود را در جهت بسط و گسترس روابط فی مابین بکار خواهد برد .
وی اشتراکات فرهنگی تاریخی و زبانی استان با کشور ترکیه را عاملی مهم و روبه گسترش خواند و اظهار داشت همکاریهای علمی به ویژه همکاریهای گردشگری به خصوص ارایه تجربیات کشور ترکیه در موضوع توریسم  ،فصل جدیدی را برای روابط دو کشور پدیدار خواهد نمود.
هاکان تکین در ادامه حضور شرکتهای هوایی ترکیه را در ایران مهم ارزیابی نمود و گفت امروزه این خطوط ،درگاه ویژه برای ایران جهت ارتباط با سایر کشورها فراهم ساخته بطوریکه خطوط هوایی ترکیه همکنون در ۷ استان ایران فعال و هرهفته ۶۳ پرواز انجام میدهند .که خواهان آن هستیم این میزان به رقم یکصد پرواز برسد.
سفیر ترکیه کشور خود را از جمله کشورهای پیشررو در امر گردشگری دانست.و افزود حضور ۴۱ میلیون گرشگر طی یکسال، ترکیه را در جایگاه ششم جهانی نشانده لذا ترکیه بعد رفع موانع بین المللی ایران در توسعه صنعت گردشگری و سرمایه گذاری میتواند خدمات خوبی به ایران ارائه دهد.
وی رفع موانع سرمایه گذاری و دیوان سالاری اداری را در گسترش روابط ایران وترکیه موثر عنوان نمود. افزود دولت جدید گامهای خوبی در این خصوص برداشته است
هاکان تکین در پایان سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری شرکت پارس حیات ترک در استان را  از سرمایه گذاری های ویژه ترکیه در ایران دانست وگفت در این واحد صنعتی مجموعا ۱۰۵۰ نفر مشغول بکار هستند که تنها ۲۰ نفر ازاین  تعداد از کشور ترکیه میباشند.
نشست با فعالین اقتصادی و مدیران ارشد دستگاههای اجرایی استان ،‌بازدید از دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان ، بازدید از واحدهای صنعتی زنجان و شهرستان ابهر و گنبد سلطانیه از جمله برنامه های سفیر ترکیه است.