استاندار: اعتماد به مهندسی کشور در همه آحاد جامعه باید ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی استانداری; احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست صمیمی با رئیس و اعضای هیئت رئیسه نظام مهندسی استان، گفت:هیچ کاری امروزه بدون مهندسی پیش نمی‌رود لیکن آنچه بسیار ضروری و لازم است اعتماد به مهندسی کشور می باشد که باید با فرهنگ سازی و ایجاد امنیت شهری در بین مردم به وجود آوریم.
استاندار سیستان و بلوچستان یکی از بزرگترین آفت های حوزه نظام مهندسی را امضا فروشی و تایید طرح قبل از بازدید عنوان کرد و افزود: برخی از مهندسین با اخذ مبلغی امضای خود را به فروش می‌گذارند و بدون بازدید طرح, آن را تایید می کنند که این مهم تبعات بسیار بدی در حوزه ساخت و ساز و نظام مهندسی به دنبال دارد.
وی فرهنگ‌سازی را یک اصل مهم و حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: در هر زمینه‌ای اگر فرهنگ استفاده از آن وجود نداشته باشد هر هزینه ای هم که انجام دهیم هدر دادن سرمایه و اتلاف وقت خواهد بود زیرا تا فرهنگ رشد پیدا نکند به توسعه و پیشرفت نخواهیم رسید.
احمد علی موهبتی گفت: ایمن سازی در مقابل زلزله و ساخت و ساز اصولی از مباحث بسیار مهم دیگر در حوزه نظام مهندسی میباشد و از آنجایی که یک سوم درآمد اکثر مردم صرف هزینه‌های مسکن می‌شود پس مستحق بهترین امکانات در ساخت و ساز می باشند که ایمن سازی مهمترین آن است.
این مقام مسئول افزود: طراحی شهری و معماری صحیح می‌تواند در جامعه شهری بسیار اثرگذار باشد به طوری که در فرهنگ یک اجتماع نیز تاثیر می گذارد و باعث ایجاد اعتماد می شود، لذا باید به مبحث فرهنگ‌سازی در حوزه نظام مهندسی کمک کنیم و ضمن انجام یک کار مهندسی، فرهنگ سازی را نیز رواج دهیم.
این مقام مسئول افزود؛ یکی از مهم‌ترین وظایف دیگر حوزه نظام مهندسی را فکر و ایده ناب با رعایت اصول فنی و مهندسی بیان کرد و گفت: ایجاد اتاق فکر در نظام مهندسی برای ارائه بهترین ایده ها و طرح ها یکی از عوامل پیشرفت در این حوزه می باشد و علیرغم چالش هایی که در حوزه مهندسی وجود دارد می‌توان با همفکری و هم اندیشی صاحبان تجربه، منظر شهری را تغییر دهیم و برای آن جذابیت ایجاد کنیم.
احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در این نشست صمیمی تاکید کرد: منافع بلندمدت را فدای منافع کوتاه‌مدت نکنیم و از منافع کوتاه‌مدت برای دسترسی به منافع درازمدت چشم پوشی نماییم.
وی افزود: اگرچه اقلیم استان بسیار سخت و خشن است ولی نیروهای انسانی پخته و باتجربه ای را تربیت کرده که در هر جایگاهی که بوده اند موفق عمل کرده اند.
استاندار سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به پروژه گازرسانی در استان و لزوم به کار گیری شاخص های نظام مهندسی در گازرسانی منازل بیان داشت: بسیاری از منازل استان با شاخص های نظام مهندسی گازکشی نشده اند و باید چارچوبی بدین منظور در نظر گرفته شود که ضمن رعایت اصول مهندسی از این بن بست نیز عبور کنیم.
موهبتی اظهار داشت: یکی از اشکالات بزرگ در حوزه شهرسازی استان واگذاری زمین توسط دولت بوده و این شرایط ,منظر شهری را با چالش روبرو کرده است به طوری که قلب مرکز استان که خیابان دانشگاه می باشد نسبت به سال های قبل پیشرفت چندانی نداشته است.
این مقام مسئول در پایان به طرح جامع شهری زاهدان اشاره نمود و گفت: با حضور صاحبان فکر و اندیشه به ویژه نظام مهندسی باید طرح جامع شهر زاهدان اصلاح شود و با نگاه استراتژیکی آینده را فدای امروز نکنیم و با کمک هم جهشی در استان ایجاد کنیم تا بلکه بتوانیم آینده روشنی را برای مردمان استان رقم بزنیم.