استاندارسیستان و بلوچستان: عدم توجه به حوزه فرهنگ تمامی زیرساخت‌های جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
به گزارش روابط عمومی استانداری; احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که پیش از ظهر امروز در استانداری برگزار شد، گفت: عدم توجه به حوزه فرهنگ همه زیرساخت‌های جامعه از قبیل اقتصادی, امنیتی, عمرانی و …. را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اثربخشی مطلوبی نخواهد داشت زیرا تمامی حوزه‌ها تحت‌الشعاع فرهنگ قرار می گیرد.
وی همچنین با اشاره به شرایط نامطلوب اشتغال در استان و عدم سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بیان کرد: خشکسالی های پی در پی استان, بیکاری را به اوج خود رسانده که اتفاقات آن طرف مرز نیز بر این مشکلات دامن زده است.
احمدعلی موهبتی با بیان این مطلب که سرانه آموزشی کشور در حال حاضر ۸ متر است، افزود: این سرانه در استان سیستان و بلوچستان سه و دو دهم متر و سرانه فضای فرهنگی هنری استان یک دهم کشور می باشد که این امر نیز باعث شده فاصله شاخص‌های ما با شاخص های کشوری بسیار پایین باشد.
احمدعلی موهبتی افزود: طرح توسعه محور شرق در دهه اول انقلاب مصوب شد که مهمترین محورش کریدور جنوب به شمال بود و هنوز این کریدور کد پروژه و ردیف اعتباری مشخصی ندارد که این خود با شعار توسعه استان مغایرت دارد.
وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های راه آهن, بندر و امنیت مرز که در استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است هیچ کدام تاکنون اثر مطلوبی در وضعیت معیشتی مردم نداشته چنانکه سیستان امروز, با همه تلاشی که صورت گرفته با سیستان ۲۰ سال قبل تفاوت چندانی نکرده و این خود باعث ناامیدی در بین مردم شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: افزایش ظرفیت بندر باعث افزایش تردد کامیون ها شده و به دلیل عدم تناسب زیرساختهای جاده ای باعث شده که نه تنها مشکلات مردم حل نشود بلکه با بروز حوادث خطرات دیگری نیز گریبانگیر مردم شود.
وی همچنین افزود: شاخصه ها و مزیت های بسیار خوبی از لحاظ فرهنگی در بین مردم این استان وجود دارد از قبیل جوانمردی, مهمان‌نوازی و مقاومتشان در مقابل بیگانگان با توجه به تهدیدهای مرز که هرگز در فضای جامعه برد نشده است و اندک ناهنجاری بزرگ جلوه داده شده و موجب شده مسائل منفی بیشتر برد داشته باشد و مسائل مثبت و خوبی های این استان مغفول بماند.
این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: عدم فرهنگ سازی صحیح احساس ناامنی را از خود نا امنی بیشتر می کند و این خود باعث شده حتی فیلمسازان ما نیز خوبی های این استان را نادیده بگیرند و به مسائل منفی دامن بزنند.
وی مشکل اساسی در حوزه فرهنگی را عدم تخصیص اعتبارات در حوزه خودش بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه اعتبارات کشور در حوزه فرهنگی بسیار محدود است و همین اعتبارات اندک نیز در حوزه فرهنگی هزینه نمی‌شود و این باعث شده که مهمترین بخش که همانا فرهنگ است، مغفول بماند.
احمدعلی موهبتی همچنین بیان داشت: کار فرهنگی به نسبت بودجه فرهنگی صورت نمی گیرد و این خود باعث می‌شود که نتیجه همه کارهای عمرانی, اقتصادی, اجتماعی و….. تحت الشعاع مسایل فرهنگی قرار گیرد.
موهبتی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس باید تلاش کند کارهای فرهنگی به نسبت جایگاهی که در کشور دارند اعتبار جذب کنند و مورد توجه باشند و از فرع به اصل ارتقا پیدا کنند.
این مقام مسئول عنوان کرد: بایستی پیوست فرهنگی هر پروژه دیده شود و ردیف بودجه فرهنگی دستگاه های اجرایی به طور واقعی در حوزه فرهنگ هزینه گردد.
استاندار سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به پتانسیلهای استان از جمله بندرچابهار که نه تنها برای استان بلکه برای کل کشور یک مزیت بزرگ است تصریح نمود: پاک کردن صورت مسئله راه چاره نیست و واقعیت این است که به دلیل ضعف مدیریتی و گسل‌های قومی مذهبی و فرهنگی نتوانستیم از این مزیت ها به نحو مطلوب استفاده کنیم.
مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این دیدار عنوان داشت: علاوه بر تغییر نگاه در حوزه فرهنگ بودجه و اعتبار در زمینه فرهنگی نیز باید افزایش یابد.
این مقام مسئول افزود: اقتصاد فرهنگ اگر جدی تلقی شود می تواند جایگزین نفت شود و اگر نگاه مسئولان و مقامات کشوری به حوزه فرهنگ تغییر کند باعث حل مشکلات معیشتی مردم نیز می شود زیرا اصلاح فرهنگ تولید, کار و مصرف مطمئناً مشکلات اقتصادی را نیز برطرف می کند.